Naša šola se je septembra 2016 pridružila dvoletnemu mednarodnemu projektu Erasmus+ z naslovom Multikulturno občutljiva generacija (Multi-culturally sensitive generation). Projekt je potekal 24 mesecev od 1. 9. 2016 in do 31. 8. 2018, sodelovale pa so šole iz šestih držav – Romunija (vodja), Poljska, Italija, Latvija, Turčija in Slovenija. Skupna tema projekta so bili predsodki in stereotipi, ki smo jih odkrivali in spreminjali s številnimi dejavnostmi projekta. Skupaj smo tako raziskovali verske, vedenjske, narodnostne in okoljske stereotipe ter stereotipe o učenju, invalidih in stereotipe tujcih, ki so bili tema naše šole.
Ekipa je pridno delala in v teh dveh letih v okviru projekta ustvarila kar nekaj zanimivih izdelkov. Najprej smo izdelali logotip projekta in izvedli vprašalnik, s katerim smo preverili, kateri so najpogostejši stereotipi v naših okoljih. Skupaj smo oblikovali koledarje za leto 2017, 2018 in 2019, po izmenjavi pri nas pa smo izdelali mini slovar in mini turistični vodnik. Naredili smo kratek nemi film Rdeče rumeni svet o razlikah in drugačnosti ter ga vključili v priročnik “Cross the Borders, Transcend the Limits“ o zmanjševanju etničnih stereotipov. Naše druženje in izkušnje z gostovanja v Sloveniji smo združili v predstavitveni video (youtube).
Šolsko ekipo Erasmus+ je sestavljalo 13 učencev 6. – 9. razreda, ki so pridno izvajali številne projektne aktivnosti, se pogovarjali v angleščini s tujimi udeleženci, poskrbeli za foto in video gradivo, izdelali več predstavitev in video posnetkov, spisali prispevke za objave v medijih in šolskem kotičku. Skrbeli so, da so bile opravljene priprave za vseh pet izmenjav v tujini, predvsem pa pridno delali in prijazno gostili tuje učence, ko so nas oktobra 2017 obiskali. Člani ekipe so pridno skrbeli za urejen kotiček projekta in predstavitve v medijih, sproti pa predstavljali projektne aktivnosti tudi na šolski spletni strani. S skupnimi močmi smo uspešno izpeljali načrtovani program, spoznali medsebojne razlike in podobnosti, sodelovali in se povezali ter doživeli nepozabne trenutke.
1. srečanje učiteljev, 6. – 12. november 2016, Neapelj, Italija
Prvo srečanje učiteljev je potekalo novembra 2016 v Italiji v Neaplju, kamor je odpotovalo pet naših učiteljev. Spoznavali so metode in didaktične pripomočke, ki pomagajo učencem s težavami vključevanja do lažjega sprejemanja drugačnosti, izražanja mnenj, občutkov in reševanja konfliktov.
1. mobilnost, 22. – 28. januar 2017, Varias, Romunija
Prvič pa so se učenci srečali na 5-dnevni izmenjavi januarja 2017 v mestu Varias v Romuniji. Obravnavali so verske stereotipe, učenci pa so že vnaprej pripravili predstavitve verskih obredov svojih držav. Skozi delavnice so na osnovni šoli v Gelu predstavljali in spoznavali značilnosti rimsko-katoliške, muslimanske, pravoslavne in protestantske vere. Ogledali so si romunski tradicionalni ples, pravoslavno, rimokatoliško in protestantsko cerkev ter arabsko šolo. V delavnicah so izdelovali izdelke iz papirja v quilling tehniki in vrvice ‘martisor’, ki jih Romuni podarjajo 1. marca kot znanilce pomladi.
2. mobilnost, 20. – 24. marec 2017, Neapelj, Italija
Naslednja izmenjava je potekala marca 2017 v Neaplju v Italiji in se posvetili okoljskim stereotipom. Gostitelji so razkazali svojo srednjo tehnično šolo Giordani-Striano, skozi teden pa so se zvrstile delavnice v kemijskem laboratoriju, računalnici in matematični učilnici. Obiskali so tudi starodavno mesto, ki ga je izbruh vulkana Vezuv uničil. Večere so učenci preživljali na plaži z igrami, pogovori, smehom in plesom.
3. mobilnost, 22. –26. maj 2017, Słupsk, Poljska
Tretji obisk partnerjev v prvem letu projekta smo zaključili maja 2017 z obiskom mesta Słupsk ob Baltskem morju na severu Poljske, raziskovali pa smo vedenjske stereotipe. V šoli Siemianice so goste sprejeli s kratkim kulturnim programom in predstavitvijo kemijskih in fizikalnih poskusov ter postregli s tradicionalno poljsko hrano in sladkimi dobrotami. Nekaj večerov so se učenci družili skupaj tudi z ostalimi družinami, odšli na bowling ali igrišče in ob ognju pekli poljske klobase. Ogledali so si gledališko predstavo in v delavnicah izdelovali različne predmete in lutke iz rjuh, se učili rapanja, izdelovali grafite, barvali morske podobe in se učili poljski ples. Odpeljali smo se v narodni park, hodili bosi po peščenih sipinah in na obali Baltskega morja igrali odbojko. Zadnji dan smo si ogledali center za mlade v čudovitem obmorskem mestu Ustka.
2. srečanje učiteljev, 22. – 26. julij 2017, Ödemis, Turčija
Julija 2017 je sledilo drugo 3-dnevno srečanje koordinatorjev projekta v manjšem mestu Ödemiş blizu obmorskega mesta Izmir na zahodu Turčije. Srečanje učiteljev je bilo namenjeno evalvaciji dosedanjih aktivnostih ter usklajevanju načrtovanih dejavnosti projekta.
4. mobilnost, 2. – 6. oktober 2017, Novo mesto, Slovenija
Slovenija je prišla na vrsto oktobra 2017, ko smo na naši šoli gostili osem učiteljev in deset učencev (13 do 16 let) iz Italije, Turčije, Romunije, Latvije in Poljske, vsi skupaj pa smo z raznovrstnimi aktivnostmi proučevali stereotipe o tujcih. Učenci iz gostujočih držav so bili nastanjeni pri slovenskih družinah. Učenci gostitelji so svojega gosta spremljali na aktivnostih po programu, starši pa so poskrbeli za nastanitev, prevoze in sodelovanje gosta po uradnem programu gostovanja.
Goste smo sprejeli s pozdravno prireditvijo v telovadnici, z zborom, harmoniko in plesom. Skozi teden so se zvrstile številne delavnice, obiskali smo Dolenjski muzej, glasbeno šolo, mestno knjižnico, srednjo kmetijsko šolo, delali izdelke iz gline, tekmovali na mini olimpijskih zimskih igrah in odšli v mestno hišo na sprejem z županom. Na kulturnem dnevu ob stojnicah smo predstavili svoje jezike, hrano, običaje in druge značilnosti svojih držav. Gostom smo pokazali tudi lokalne znamenitosti, lepote naše dežele pa smo izkusili na izletu po Gorenjski in Ljubljani. Naše druženje smo sklenili skupaj s starši učencev gostiteljev in poslovilnim plesom. Preživeli smo naporen, a čudovit teden mednarodne izmenjave, poln nepozabnih trenutkov.
5. mobilnost, 26. – 30. marec 2018, Ödemis, Turčija
V Turčijo smo se vrnili marca 2018, ko je potekala peta izmenjava na temo stereotipov o učenju. Tudi tukaj so goste toplo sprejeli, predstavili značilni turški ples in glasbo, skozi pester teden pa so se zvrstile ustvarjalne delavnice in ogled znamenitosti, čas pa je bil tudi za plavanje v šolskem bazenu. Obiskali so staro mesto Birgi, ki je bilo v celoti sezidano iz kamna in lesa, posebej zanimiv pa je bil izlet v mesto Ephesus, ki stoji še od časa Rimljanov.
6. mobilnost, 7. – 11. maj 2018, Blidene, Latvija
Zadnja, šesta menjava je maja 2018 potekala v Latviji, tema pa so bili stereotipi o učenju učencev s posebnimi potrebami. Učenci šole v manjšem mestu Blidene so se predstavili z latvijskim plesom in petjem, sledile pa so delavnice iz lego robotike, dišečih okraskov iz sode bikarbone, plastelina, izdelovanje sveč, posadili pa so tudi brezo. Neponovljiva je bila srhljiva predstava v zaporu Karosta, ki je bil včasih vojaški zapor, danes pa je ena izmed najbolj edinstvenih latvijskih turističnih atrakcij. Obiskali so še znanstveni center ZINOO, pekarno Lāči in muzej čokoladne tovarne Laima, kjer so se tudi sami poizkusili v pripravi čokoladnih pralin. V središču Rige so si ogledali kip svobode, na kar so prebivalci najbolj ponosni, saj je s 43 metri eden izmed najvišjih v Evropi.
3. srečanje učiteljev, 14. – 16. julij 2018, Novo mesto, Slovenija
Zadnjič smo se udeleženci projekta srečali julija 2018 na zaključnem 3-dnevnem srečanju koordinatorjev, ki smo ga pripravili na naši šoli. Gostili smo 18 tujih učiteljev, s katerimi smo pregledali in evalvirali naše delo ter uskladili še zaključne naloge projekta. Gostom smo predstavili Ljubljano, Belo Krajino, Škocjanske jame, Lipico in Piran.
***
Uradno smo projektne aktivnosti zaključili 31. avgusta 2018, sledilo pa je še urejanje in oblikovanje zaključnega poročila, ki smo ga konec oktobra 2018 oddali Centru Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS).
Ekipa Erasmus+
Učenci: Luka Anzulovič, Špela Berger, Jure Čuček, Neža Ilovar, Zala Ilovar, Miha Jenšterle, Katarina Kranjec, Eva Palka, Nina Plankar Hodžič, Špela Bajec, Ajet Rustemi in Hana Turk.
Učiteljice: Mojca Saje (koordinatorka), Nina Vovko (namestnica), Nataša Dežan Avsec, Zlatka Gazvoda, Andreja Marolt, Manca Pezelj Berger, Anka Zupančič.
Zahvala ob zaključku projekta!
Zahvaljujemo se sodelavcem, staršem, učencem in vodstvu šole za vso pomoč in podporo, ki so nam jo nudili pri izpeljavi projekta. Hvala tudi donatorjem in ostalim, ki so nam pri izvedbi projekta kakorkoli pomagali. Pokazali smo, da skupaj res zmoremo več. Hvala!
Mojca Saje
koordinatorka projekta